Anyanyelvi programsorozat

Az anyanyelvi programsorozat a tehetséggondozást szolgálta: szépíró verseny, szép magyar beszéd verseny, szavalóverseny, anyanyelvi csapatverseny és egy Kávészünet koncert szerepelt a programok között.

A Kávészünet zenekar április 13-án várta az érdeklődőket a Gyulán az Erkel Ferenc Művelődési Központban. Iskolánk tanulóival is regisztráltunk a koncertre, ahol József Attila, Petőfi Sándor, Vörösmarty Mihály, Radnóti Miklós verseit hallottuk zenei kísérettel. Óriási élmény volt!

Április 25-én szépíró versenyre vártuk a diákokat. Az írás az életünk része. Általa rögzítjük gondolatainkat, üzeneteinket. Bár manapság az íráshoz gyakran használunk technikai eszközt – telefont, számítógépet –, szerencsére gyakran írunk kézzel is. A kézírás az agy, a szem és a kéz finom, összehangolt munkája, számtalan dolgot fejleszt. A tanulók elővették a legszebben fogó tollukat és a legszebb írásukat.

Péchy Blanka érdemes művész, a Kazinczy-díj alapítója a Kazinczy-versenymozgalmat kiterjesztette az általános iskolás korosztályra is. Ez a versenyforma az ifjúság anyanyelvi nevelését, a beszédkultúra javítását szolgálja. Május 2-án legszebben olvasó, legszebben beszélő tanulóink mérték össze tudásukat. A versenyzők teljesítményének értékelésekor a következő szempontokat vette figyelembe a zsűri: szövegértés, szöveghűség, hangvétel, hangképzés, hangsúlyozás, szünettartás, természetes beszéd.

Az anyanyelvi vetélkedőre – május 3-án zajlott – minden osztály 4-4 tanulóval nevezett. A feladatok között szerepelt a Most mutasd meg! játék, mely szólások és közmondások ismeretét kívánta meg a tanulóktól; a képrejtvények az asszociációs készséget fejlesztették, a hordószónok feladat pedig a kreativitást. A feladatsor megoldása közben jó hangulat bontakozott ki, hiszen a nyelv a humor egyik forrása is.

A május 4-én megrendezett felsős szavalóverseny tette fel a koronát az anyanyelvi programsorozatra. A záró rendezvényre többen is kíváncsiak voltak, így a versenyzők és a közönség közösen élhette át a versek által létrehozott csodát. Egy vers, egy verssor képes megfogalmazni egy hangulatot, egy érzést; megörökíteni a pillanatot. Örömmel hallgattunk minden résztvevőt.

Az öt programelem összesen 80 tanulót vonzott. Eredményesnek ítélem meg az anyanyelvi programsorozatot, hiszen aki akart, az talált tehetségének, szorgalmának és érdeklődésének megfelelő programot. Köszönöm Kádár Ádámné, Kovácsné Mórocz Anikó és Zombai Attila segítő munkáját.

Futakiné Debreczeni Ilona