A Világ Legnagyobb Tanórája program idén ötödik alkalommal, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, mint projektgazda megbízásából, az UNICEF Magyar Bizottság, az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottsága, mint kiemelt támogató szervezésében került megrendezésre.
A nemzetközi programsorozat fő célja, hogy a tanulók ismerjék meg az ENSZ által 2030-ig kihirdetett 17 fenntartható fejlődési célt.
A Világ Legnagyobb Tanórája az első világméretű oktatóprojekt, amelyen keresztül a diákok világszerte - 160 ország iskoláiban - egy időben ismerhetik meg azokat a fenntartható fejlődési célokat, amelyek a társadalom kiemelt problémáira nyújtanak megoldást – többek között a mélyszegénység felszámolásával, az esélyegyenlőség megteremtésével, a minőségi oktatás biztosításával és a környezetünk védelmével. A célok lefedik az emberiség túlélése szempontjából döntő jelentőségű globális kihívásokat. Kijelölik a környezetvédelmi határokat és a természeti erőforrások használatának kritikus határértékeit. Ahhoz, hogy ezeket a célokat elérjük, mindenkinek tennie kell a dolgát: a kormányoknak, a magánszektornak, a civil társadalomnak és a Föld minden emberének. Minden országnak, amelyik aláírta a 2030-as keretrendszert, úgy kell fejlesztési céljait elérni, hogy miközben a jólétet segíti elő, a fenntarthatóság elérése érdekében a Földet is védi.
A Dobozi Általános Iskola ebben a tanévben csatlakozott a kezdeményezéshez, amelyben a pedagógusok vállalták, a tanóra megtartását, amely 2019. szeptember 30. és október 4. között valósult meg.
Az idei program kiemelt témája Magyarországon a biodiverzitás, a biológiai sokféleség. A szervezők a program lebonyolítását tanóravázlatokkal, animációs filmekkel segítették. Az óravázlatokat az ENSZ szakértői csapata készítette.
Közel 650 iskola több mint 100.000 diákkal regisztrált a programsorozatra, több mint 22.000-en követték online a nyitórendezvény rendhagyó tanóráját.
Balogh Lászlóné elmondta….A dobozi általános iskolások nagyon elkötelezettek és fogékonyak arra, hogy tegyenek a jövőért. A fenntarthatóságra nevelésre úgy kell tekintenünk, mint ami a minőségi oktatás nélkülözhetetlen részé, és mint ami hozzátartozik az egész életen át tartó tanulás fogalmához. Így a fenntarthatóságra nevelés nemcsak olyan új tartalmakat épít be a tantervekbe, mint a klímaváltozás, szegénység vagy fenntartható fogyasztás; hanem megteremti az interaktív, diákközpontú tanítási és tanulási környezetet is. Csak az ilyen pedagógiai szemlélet teszi lehetővé a fenntarthatóság elősegítéséhez szükséges kulcskompetenciák fejlesztését.
ÉLET-FA pályázat
A Világ Legnagyobb Tanórájához csatlakozó iskolák különböző pályázatokon vehetnek részt, melyeket értékes természetvédelmi–szabadidős élményprogramokkal díjaznak.
A Dobozi Általános Iskola 6. a osztálya a kiírások között keresgélve megtalálta a számára érdekes feladatot. Az ÉLET-FA pályázat célja, hogy a részt vevő osztályközösségek egy fához, mint élőhelyhez kapcsolódóan bemutassák az élővilág sokszínűségét. Egy fa rengeteg élőlénynek nyújt élőhelyet, élelmet, vizet; így a fához kötődő élőlények felfedezése remek lehetőség a Világ Legnagyobb Tanórája kiemelt témájára, a biodiverzitás bemutatására.
Így egy szép őszi délután kerékpárra pattantunk és felkerestük a kiszemelt „erdőnket”, melyben egy nagyon érdekes arcot mintázó fa található. Ő lett az osztályközösség fája. A kirándulás után a gyűjtőmunka következett, a pályázati kiírásnak megfelelően. Kíváncsian várjuk a zsűri döntését.
Balogh Lászlóné