Óvoda – iskola átmenet

„Vár már az iskola,
benne a sok új csoda:
betűvarázs, számország
kitárul a nagyvilág.”

Az iskolába kerülés a kisgyermek életében óriási fordulatot jelent. Az egyik legjelentősebb fordulópont. Megváltozik a napirend, az elvárások, a feladatok, és új szerepben, új szereplők közt találják magukat nem csak a gyermekek, hanem a szülők is.

Éppen ezért, olyan légkör kialakítására törekszünk, ahol a gyermekek fokozatosan szokhatnak hozzá az iskolás élethez, munkához, ahol jól érzik magukat. Ennek megvalósulásához a legfontosabb a szorongásmentes, bizalom teli, biztonságot nyújtó nyugodt légkör kialakítása.

Az 1. a. osztály termének kialakításakor, figyelembe vettük az életkori sajátosságokat: helyet kaptak az oviban már jól megszokott játékok, a mese- és játszósarok, pihenőkuckó. Ezzel is megkönnyítve az óvoda –iskola átmenetet.

Az első héten sok-sok játékkal, mesével, interaktív digitális játékokkal, az iskola megismerésével kezdtük meg az iskolás életet. Segítve a könnyebb beilleszkedést, az óvónénik meglátogattak bennünket, részt vettek a foglalkozásokon. Felfedeztük az iskola környékét, sétáltunk a ligetben, megfigyelve az évszakok változásait, és persze a játszóteret is aktívan birtokba vettük. Az előkészítő időszakban már megtanultuk az iskola legfontosabb szabályait. Kiemelten fontos időszak ez, mert az indulás meghatározhatja az iskolai éveket, és a későbbi életükre is hatással lehet.

Nálunk az első osztályban az olvasástanítást a Játékház lakói segítik és a főszereplő bohóc vezeti be a gyerekeket a betűk világába. A betűk írását késleltetetten tanulják a gyerekek. Ez azt jelenti, hogy egy hosszú előkészítő időszak után október-november környékén kezdik a betűk vázolását.

A matematika tanulásánál is tevékenységekkel: kirakással, mozgással, megformázással, leszámolással, kopogással és mindenféle érzékszervi tapasztalással megerősítve alapozzuk meg a számfogalmat, a műveleteket. A kézműveskedés, a rajzolás, mozgásos játékok a tanulás fontos részei. Folyamatosan segítjük egyéni képességeik kibontakoztatását. Gyermekeinket kreativitásra, önállóságra, valós önértékelésre neveljük!

Oktató-nevelő munkánk célja, hogy a gyermekek szívesen járjanak hozzánk, amelyben az ismeretszerzés nem kényszer, hanem örömforrás.

 

Pásztorné Králik Ildikó