Idén először csatlakoztunk egy átfogó programmal az Innovációs és Technológiai Minisztérium által Európai Hulladékcsökkentési Hét címmel kiírt pályázatra.
A pályázatunk több elemből épül fel, de mindegyik elem a hulladékcsökkentést célozza meg gyakorlati, illetve szemléletformáló mivoltával.
Az akció megvalósításában mindegyik tanulónk részt vett, valamint már a hagyománynak tekinthető programjainkba is csempésztünk az újdonság erejével ható, olyan momentumot, amely a bolygónk szennyezettségének csökkentését célozza meg oly módon, mely az egyén konkrét azon lépéseit gyakoroltatja be, mellyel igenis egymaga is tud azért tenni, hogy csökkentse az általa termelt hulladékot, alátámasztva ezzel a „Gondolkozz globálisan, cselekedj lokálisan!” jelmondatot.
Első lépésként megkértük tanulóinkat, hogy hozzanak maguknak porcelánbögrét az iskolába, hogy a különféle rendezvényeinken / pl. papírgyűjtés eredményhirdetése, egészségügyi vetélkedő, Mikulás- parti/ abból fogyasszák el az üdítőt, gyümölcslevet, és ne műanyagpoharat használjanak. Ezzel hulladékot csökkentünk, valamint bögrét, ha volt otthon feleslegesen, akkor be lehetett hozni, melyek új gazdára találtak, ezáltal újrahasznosítottakká váltak.
Második lépésként megszerveztünk egy „Agyoncsomagolt termékek” című workshop-ot, amelyen konkrét példákon keresztül sajátították el a gyerekek, mit is jelent az agyoncsomagolt termék, mit jelent az egyutas és többutas termék kifejezés. Az agyoncsomagolt termék kifejezés azon termékekre illik, melyek csomagolása nem a termék szállítását szolgálja, hanem díszességével a vásárlói kedvet növeli, de a termék vásárlásakor azonnal kukába kerül, funkciója semmi. Ezen csomagolási hulladékok a háztartási hulladékok 50%-át adják, így tudatos vásárlással, -mely azt jelenti, hogy elkerülöm az agyoncsomagolt termék vásárlását és helyette a neki megfelelő nem agyoncsomagoltat választom-, hulladéktermelésünk jelentős része megszüntethető. Egy példa: a fogkrémek tubusos változata előnyt élvez tudatos vásárláskor azzal szemben, ha a tubus még egy papírdobozba is van csomagolva, mely felbontás után azonnal a szemetesbe kerül. Sok példát lehetne még hozni, visszaváltható üveg 40-szer újratölthető, míg a műanyag nem, vagy válasszuk a nagy kiszerelésű termékeket, a kis kiszerelésűekkel szemben.
A tanulók a példákon keresztül elsajátított ismereteikről egy online kérdőíven adhattak számot, melyet az iskola digitális tábláin vagy a facebookon is kitölthettek otthonukba hazatérve. A válaszokból egyértelműen megmutatkozott, hogy tanulóink figyelmesek voltak az előadásokon, és ezen tudással felszerelkezve tudatos vásárlókká válhatnak.
Harmadik lépésként az egészségügyi vetélkedőn keletkező komposztálható szerves hulladékokat helyezték el a diákok az iskola aktív komposztládáiban, hogy tavasszal a virágültetési akcióhoz legyen megfelelő talajjavító anyagunk.
Negyedik lépésként a bögrék aktív használata történt meg, mindkét egészségügyi vetélkedőn ízletes teát kaptak a versenyzők, megédesítve a szürke délutánokat és emelve a versenyszellem által keltett belső meleget piciny szívük tájékán.
Úgy gondolom, a program mindenképp elérte szemléletformáló hatását, a jövőben pedig természetesen továbbra is a hulladékcsökkentés elveit szem előtt tartva szervezzük az iskolai életet.
Balog Mária
biológia-magyar nyelv és irodalom szakos tanár, a DÖK segítő tanára, közlekedési referens